اخبار

توصیه های اداره پیشگیری از حوادث برای مواجهه با فرد گرما زده


توصیه های اداره پیشگیری از حوادث برای مواجهه با فرد گرما زده

اداره پیشگیری از حوادث اورژانس کشور وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی، برای مواجهه با فرد گرما زده توصیه هایی ارائه داد.

آرزو دهقانپور کارشناس اداره پیشگیری از حوادث با اشاره به این که گرمازدگی یک اورژانس پزشکی است، اظهار داشت:‌ بررسی علائم حیاتی مانند فشار خون و دمای بدن از مراحل اولیه بررسی مصدوم بوده و هدف درمان اولیه، کاهش سریع دمای بدن در حد امکان است. 

وی درباره مواجهه با فرد گرمازده توصیه کرد: تا زمان رسیدن آمبولانس بهتر است مصدوم را به یک جای خنک منتقل کنند و بیمار را به پشت قرار داده تا سطح بیشتری از بدن او در جریان هوا قرارگیرد.

وی افزود: باید لباس بیمار را خارج کرده و بدن او را با آب سرد بشویند و اگر این کار ممکن نیست، بدن فرد را با حوله مرطوب بپوشانند همچنین می توانند در کنار گردن، کشاله ران و زیر بغل کیسه یخ بگذارند.

کارشناس آموزشی اورژانس کشور ادامه داد: با باد زدن مصدوم و یا استفاده از پنکه جریان هوا را افزایش داده و او را خنک کرده و پاهای بیمار را بلند کنند.

وی با تأکید بر این که بدن فرد گرمازده باید ماساژ داده شود،‌ گفت:‌ بهتر است دست ها و پاهای فرد گرمازده را ماساژ داد تا خون سرد به مغز و قسمت مرکزی بدن بازگردد و از دادن داروهایی مانند آسپرین و استامینوفن خودداری کنند.

دهقانپور افزود: توصیه می شود در صورتی که فرد هوشیار است به او مایعات خنک داده شود و در طول مدت شستشوی بدن مصدوم، هر 10 دقیقه دمای بدن او را اندازه گیری کرده و مراقب باشند که دمای بدن وی از  c ْ5/38 کمتر نشود و در صورتی که دماسنج ندارند، خنک کردن بدن وی را باید تا زمانی ادامه داد تا پوست، در لمس خنک به نظر آید.

وی درباره درمان خستگی گرمایی و کرامپ عضلانی، گفت:  بیمار را در محیط خنک به پشت بخوابانند و لباس های وی را کم کرده و بدنش را با آب سرد بشویند، حتی می توان از حوله مرطوب و کیسه یخ استفاده شود.

کارشناس آموزشی اورژانس کشور تأکید کرد: به مصدوم مایع نمکی خنک بدهند و برای این کار یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیتر آب حل کرده و سپس آن را در مدت یک ساعت به بیمار بدهند و همچنین می توان به مایع فوق یک قاشق غذاخوری شکر و یا پودر شیرین کننده اضافه کنند تا انرژی فرد تأمین شود.

دهقانپور افزود: اگر بیمار سالمند است و یا نمی تواند مایع نمکی را تحمل کند، او را سریع به بیمارستان منتقل کنند و افرادی که دچار خستگی گرمایی و یا کرامپ شده اند باید به مدت 24 ساعت استراحت کنند.

۲۲ خرداد ۱۳۹۰ ۱۲:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید