اخبار

اولین همایش کشوری چشم انداز جمعیت و باروری در ایران با میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

اولین همایش کشوری چشم انداز جمعیت و باروری در ایران با میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
اولین همایش کشوری چشم انداز جمعیت و باروری در ایران، با حضور رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت و جمعی از مسئولان واستاندار محترم استان به میزبانی کرمانشاه برگزار شد.

دکتر قباد محمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، امروز(یازدهم آبان) در این همایش از جوانی جمعیت به عنوان یکی از اهداف کلان و مهم حال حاضر کشور یاد کرد و افزود: مقام معظم رهبری در این زمینه طی سالهای گذشته بارها تاکید داشته اند، چرا که شیب پیری جمعیت ایران  از دیگر کشورها بالاتر است.

وی افزود: زنگ خطر پیری جمعیت در کشور به صدا درآمده و نیاز است تا قبل از اینکه کار از کار بگذرد و دیر شود فکری برای رفع این خطر صورت گیرد.

وی تاکید کرد: اگر در پنج شش سال آینده اقدام اساسی در این زمینه صورت نگیرد فرصت از دست رفته و دچار پیری جمعیت شده و بحران های بسیاری دامنگیر کشور در سالهای آتی می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه عوامل مختلفی در بحث افزایش و یا کاهش جمعیت دخیل است، گفت: از جمله مهمترین این عوامل، عوامل فرهنگی اجتماعی است که نیاز است دستگاه های مربوطه در این حوزه وارد عمل شوند.

 دکتر محمدی گفت: بخشی از این عوامل هم به حوزه بهداشتی مربوط می شود که شامل مرگ و میر مادران باردار، مرگ و میر نوزدان و نیز مرگ و میر اطفال است که اگر چه در این شاخص ها وضعیت بسیار مطلوبی نسبت به کشورهای منطقه داریم، اما نرخ جمعیت آنها از ما بهتر است و این نشان می دهد که بیش از هر عامل دیگری، عوامل فرهنگی و اجتماعی در این موضوع دخیل هستند.

وی با اشاره به برگزاری همایش چشم انداز جمعیت و باروری در ایران، گفت: این همایش با هدف شناسایی عوامل مختلف تاثیرگذار بر نرخ رشد جمعیت و برنامه ریزی برای رفع آنهاست تا بتوانیم خطر بزرگی که آینده کشور را تهدید می کند، مرتفع سازیم.

این مسئول تاکید کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته مسائل فرهنگی و اجتماعی در صدر عوامل کاهش جمعیت هستند و در کنار آن سایر مسائل از جمله مسائل اقتصادی و بهداشتی هم نقش دارند.

وی به نقش ازدواج در سنین بالا و افزایش طلاق هم در کاهش نرخ رشد جمعیت اشاره کرد و افزود: این موارد هم ارتباط مستقیمی با مسائل اجتماعی و فرهنگی دارند.

دکترمحمدی در ادامه به تشریح برخی شاخص های بهداشتی در حوزه جمعیت پرداخت و افزود: در بحث مرگ و میر مادران باردار شاخص ما در استان ۱۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر است که در ایام کرونا افزایش پیدا کرد و به حدود ۳۲ نفر رسید و هم اکنون برنامه های خوبی از جمله مکمل یاری و پایش مستمر مادران باردار در دستور کار است که این شاخص بیش از پیش کاهش یابد. علاوه بر این درمان مادران باردار بصورت رایگان در حال انجام است.

وی از شناسایی ۳۲۲۴ زوج نابارور در استان هم خبر داد و افزود: برنامه داریم این زوج ها به سمت مراکز درمان ناباروری هدایت شده تا بتوانیم با استفاده از پیشرفت های به دست آمده در این حوزه این زوج ها را صاحب فرزند کنیم.

وی افزود: در حال حاضر مرکز درمان ناباروری در بیمارستان معتضدی کرمانشاه فعال است که در حال توسعه آن هستیم، همچنین ساخت مرکز دوم هم در این بیمارستان با متراژ ۱۲۰۰ مترمربع  دردستور کار قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: از مجموع زوج های نابارور ۱۲ درصد آنها ناباروری اولیه داشته و ۱۵ درصد آنها ناباروری ثانویه دارند و تمام تلاش ما این است که با توسعه مراکز درمان ناباروری این زوج ها را صاحب فرزند کنیم.

۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۱۰:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید