دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه / EDU / مستندات / قوانین و آئین نامه ها

قوانین و آیین نامه ها

واحد مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی EDUبیمارستان آموزشی درمانی معتضدی کرمانشاه

آزاده بابایی

کارشناس EDU

دکتر سمیرا گلعذار

مسئول EDU

مرکز آموزشی درمانی معتضدی

واحد توسعه آموزش علوم پزشکی بیمارستان معتضدی تلاش می کند که در راستای تحقق اهداف و برنامه های مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی  (EDC) شدانشگاه پزشکی کرمانشاه با استفاده از توانمندی اعضاء هیات علمی ،کادر آموزشی مجرب ، روش های نوین آموزش و ارزشیابی و حضور کلیه مقاطعمختلف تحصیلی آموزش علوم پزشکی نسبت به ارتقاء و توسعه کیفیت آموزش علوم پزشکی اهتمام ورزد.

معرفی واحد توسعه آموزش (EDO)

مقدمه:

مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) به عنوان هسته اصلی متفکر دانشگاه در زمینه آموزش علوم پزشکی ، مسئولیت ارتقای کیفی آموزش را در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی کشور به عهده دارند. ایفای این نقش مستلزم وجود سازوکار مناسب در دانشکده ها و مراکز آموزشی درمانی است تا فعالیت های توسعه آموزش در تمامی ارکان آموزش دانشگاه تسریع یابد. در این راستا مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی و دفاتر توسعه آموزش (EDO) دانشکده ها و مراکز آموزشی درمانی تشکیل شده است.

شرح وظایف توسعه آموزش (EDO) در دانشکده ها و مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی دفاتر توسعه آموزش علوم پزشکی(EDO) دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در دانشکده ها و مراکز آموزشی درمانی تابعه در راستای سیاستهای وزارت متبوع با هدف ارتقای کیفیت آموزش در چهارحیطه برنامه ریزی ، ارزشیابی ، پژوهش در آموزش و دانش پژوهی و رشدوبالندگی اعضای هیات علمی تشکیل و براساس شرح وظایف معین و تعامل با مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC) شروع به فعالیت کرده است.

شرح وظایف:

برنامه ریزی آموزشی

1 - مشارکت در استاندارد سازی برنامه های اموزشی با EDC

2 - مشاوره و هدایت اعضای هیات علمی در تدوین plan Lesson and plan Courseبا همکاری و نظارت EDC

3- تدوین پیگیری - Course plan and Lesson plan

4- اجرای بر نظارت Course plan and Lesson plan

5 - مشارکت در ارزشیابی فرمت مدون و اجرای plan Lesson and plan Course درگروه های آموزشی

6  - مشارکت در توسعه روشهای نوین آموزش و تدریس ...,Lab skill)

7 - انجام نیازسنجی اعضای هیات علمی و جلب نظرات آنان برای انتقال به EDC

ارزشیابی

1 - مشارکت در هدایت ، انجام و نظارت ارزشیابی درونی و بیرونی گروه های آموزشی

2 - مشارکت در هدایت ، اجرا و نظارت ارزشیابی عملکرد اعضا هیات علمی

3 - ارائه مشاوره و مشارکت در برگزاری روش های نوین ارزیابی دانشجویان آزمون OSCEو...(

4 - انجام ارزیابی آزمونها ، مستندسازی نتایج و ارائه بازخورد به گروه ها وEDC

5 - اطالع رسانی و تهیه منابع آموزشی جدید مورد نیاز اعضای هیات علمی

پژوهش در آموزش

1 - ترغیب اعضای هیات علمی جهت انجام طرح های پژوهش در آموزش

2 - ارائه مشاوره در زمینه اجرای طرح های پژوهش در اموزش با هماهنگی و نظارت EDC

3 - همکاری در اجرای جشنواره آموزشی شهید مطهری

4 - مشاوره و مشارکت در اجرای پژوهش ها و پروژه های مربوط به همایش سالیانه آموزش پزشکی

رشد و بالندگی اعضای هیات علمی

1 - مشارکت در اجرای نیازسنجی کارگاه آموزشی ویژه اعضای هیات علمی با EDC

2 - مشارکت در برگزاری کارگاه های آموزشی اعضای هیات علمی با EDC

3 - مشارکت در تدوین دستورالعمل معادل سازی فعالیت های اعضای هیات علمی با EDC

4 - مشارکت در بازنگری فرم ترفیع سالیانه اعضای هیات علمی با EDC

5 - پیگیری تکمیل فرمهای عملکرد ماهیانه گروه ها در قالب فرمهای مدون و یکسان و ارائه بازخورد به EDCوگروههای اموزشی مربوطه

پرورش استعدادهای درخشان

1 - همکاری با دفتر استعدادهای درخشان جهت حمایت از دانشجویان مستعد درراستای شکوفایی و باروری هر چه بیشتر استعدادها وخالقیت و تسهیل فعالیت دانشجویان استعداد درخشان

2 - ایجاد تعامل بیشتر بین دانشجویان استعداد درخشان و اساتید هیات علمی

نحوه تعامل واحد توسعه EDUبا مرکز توسعه آموزش علوم پزشکی

1 - کلیه فعالیت های دفاتر توسعه زیر نظر ریاست بیمارستانها و دانشکده ها و در راستای سیاستهای مرکز توسعه آموزش

علوم پزشکی (EDC )دانشگاه انجام می پذیرد.

2 - ابلاغ مسئولیت های اجرایی اعضای EDUشامل مسئول EDUوکارشناس EDU توسط ریاست بیمارستانها و دانشکده ها و براساس هماهنگی با مدیریت مرکز توسعه اموزش علوم پزشکی دانشگاه صادر میگردد

3 - دفاتر توسعه موظف به ارسال گزارش عملکرد به EDCخواهند بود

4 - جلسات مشترک EDCبا دفاتر توسعه (EDU) بر حسب ضرورت ونیاز تشکیل میگردد

5 - نظارت و ارزشیابی فعالیت دفاتر توسعه در دانشکده ها با رئیس دانشکده و در بیمارستانها با رئیس بیمارستان و در سطح دانشگاه به عهده مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه (EDC) خواهد بود.

اعضای پیشنهادی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی)جهت عضویت و فعالیت در دفاترتوسعه (EDU)

1 - رئیس دانشکده (به عنوان رئیس EDUدانشکده مربوطه)  با ابلاغ معاون آموزشی دانشگاه

2 - یکی از معاونین دانشکده به عنوان مدیراجرایی EDU

3 - 3-2 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده مربوطه ( ترجیحا از اعضای فعال و علاقمند به آموزش پزشکی به عنوان اعضای فعال EDUبه انتخاب رئیس دانشکده

4 - حداقل یک نفرکارشناس EDUترجیحا از کارشناسان فعال آموزشی

اعضای پیشنهادی EDUمراکز آموزشی درمانی

1 - معاون آموزشی بیمارستان

2 - مدیران گروههای فعال آموزشی بیمارستان

3 - 3-2 نفر از اعضای هیات علمی بیمارستان مربوطه ترجیحا از اعضای فعال و علاقمند به آموزش پزشکی (به انتخاب معاون آموزشی بیمارستان)

4 - حداقل یک نفر کارشناس (EDU) ترجیحا از کارشناسان فعال آموزشی( به انتخاب معاون آموزشی بیمارستان و با هماهنگی ریاست بیمارستان (با نظر ریاست دانشکده و متناسب با تعداد اعضای هیات علمی و دانشجو تعداد اعضای پیشنهادی فوق میتواند افزایش یابد).

اهداف دفتر توسعه و آموزش علوم پزشکی مرکز آموزشی درمانی معتضدی

مقدمه

دفتر توسعه و آموزش علوم پزشکی مرکز آموزشی درمانی معتضدی با هماهنگی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به منظور پیشبرد اهداف ارتقاء کیفیت آموزش علوم پزشکی تشکیل شده است.

رسالت

هدف کلی دفتر توسعه و آموزش علوم پزشکی مرکز آموزشی درمانی بیمارستان معتضدی در راستای تحقق اهداف مرکز آموزشی درمانی خود در زمینه آموزش علوم پزشکی و برنامه های مرکز مطالعات و توسعه اموزش دانشگاه ، بهبود ، ارتقاء وتوسعه کیفیت آموزشی از طریق اهداف زیر است:

اهداف عملکری

الف) انتخاب و صدور ابلاغ یک ساله اعضای پیشنهادی EDUمرکز اموزشی درمانی معتضدی

معاون آموزشی بیمارستان

مدیران گروه های فعال آموزشی بیمارستان

دو یا سه نفر از اعضای هیات علمی بیمارستان مربوطه  ( ترجیحا از اعضای فعال و عالقمند به آموزش علوم پزشکی به انتخاب معاون آموزشی بیمارستان)

حداقل یک نفر کارشناس EDUترجیحا از کارشناسان فعال آموزشی به انتخاب معاون آموزشی بیمارستان و با هماهنگی ریاست بیمارستان

ب) انتخاب و صدور ابلاغ یک ساله اعضای داوطلب و پیشنهادی کمیته ههای چهارگانه دفتر توسعه و اموزش علوم پزشکی بیمارستان معتضدی